Warszawa, 8.04.2010.

Konferencja fundacji MaMa I TPSW. Raport (skrót) i komentarze.

*

Spotkanie rozpoczęliśmy od spaceru po Dworcu Centralnym. Pokazaliśmy dziennikarzom i gościom w czym tkwi problem osób poruszających się z wózkami i na wózkach.

Spacer rozpoczął się na holu głównym gdzie zaprezentowaliśmy podnośniki schodowe, dalej zjazd windą na niższe poziomy, próba skorzystania z toalety, dojście do schodów prowadzących do WKD i Dw. Śródmieście. Pokazaliśmy ruchome rampy zjazdowe na perony, powiedziałem o rampie wjazdowej do pociągu i opowiedziałem o plusach Dworca.

Pokazaliśmy też schody, które uniemożliwiają wózkowiczom wydostanie się na przystanki.

o

Konferencja odbyła się w pobliskich Złotych Tarasach. Gospodarzem i organizatorem konferencji była fundacja ‘MaMa’, TPSW zostało zaproszone do przedstawienia swojego zdania i pokazania filmów o dworcach (patrz: filmy i aktualności na temat dworców w dziale => Dworce Warszawskie).

Na potrzeby kampanii powstały raporty dotyczące problemów poruszania się z wózkiem i na wózku po terenie głównie Warszawy.

o

Dworce:

1. Dworce – Na sześć głównych dworców Warszawy: cztery mają wejścia powyżej poziomu ulicy, trzy mają podjazdy dla wózków; ale już tylko dwa z sześciu mają podjazdy na perony.

Jedynie na dwóch dworcach są przystosowane toalety, na pozostałych są one zbyt małe, mają za wąskie drzwi, często wchodzi się do nich po schodach.

Tylko jeden dworzec ma perony dostosowane do wysokości poziomu podłóg pociągów niskopodłogowych.

Najgorszy pod względem liczby barier architektonicznych jest dworzec Warszawa Wschodnia. Większość utrudnień, które dokumentuje TPSW na swoich filmach, łatwo można zlikwidować.  - Dworzec Centralny,  po pewnych przeróbkach mógłby być całkiem znośnym dworcem. Wnioskujemy jeszcze o lepszą informację o poruszaniu się po dworcu, np w formie broszurki dostępnej przy drzwiach i punkcie informacyjnym.

2. Szybka Kolej Miejska – na wielu stacjach nie ma toalet dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością ani pomieszczeń, w których można przebrać lub nakarmić dziecko albo wogóle budynku dworca.. Nie wszystkie stacje mają podjazdy lub platformy (np w Warszawie jedynie dworzec Powiśle), którymi można się dostać na perony dworcowe; większość peronów nie jest dostosowana do poziomu podłóg pociągów niskopodłogowych. Gratulujemy za to nowych pociągów (patrz film). Szkoda tylko, że w większości nie ma możliwości wydostania się z peronu na zewnątrz – poza dworzec (sic!)

3. Warszawska Kolei Dojazdowa – WKD – niedostępna dla osób na wózkach, a rodzicom z wózkami jest ciężko, ponieważ do wnętrza pociągu prowadzą trzy wysokie schodki i wąskie przejście.

o

Komunikacja Miejska.

Patrycja Dołowy z Fundacji MaMa: - wiele utrudnień pokonać muszą także osoby z wózkami i na wózkach korzystające z komunikacji miejskiej.

1. Autobusy. MaMa: – Największym problemem dotyczącym autobusów niskopodłogowych jest brak reakcji kierowców na sygnał osób próbujących się dostać lub wydostać z autobusu z wózkiem dziecięcym. Przypadki otwierania rampy dla osób z wózkami dziecięcymi są sporadyczne.

fot. Marek Idziejczak

TPSW: - osoby na wózkach inwalidzkich nie zawsze są w stanie skorzystać z autobusu, kierowcy tłumaczą się brakiem kluczyka do otwierania klapy; sytuacje gdy nie mogłem skorzystać z autobusu zdarzają się naprawdę sporadycznie. Jednak nie narzekam na brak reakcji ze strony kierowców czy ich brak kultury. Poza tym zdecydowanie zwiększyła się ilość niskopodłogowych autobusów z czego jestem bardzo zadowolony. Jedynie nocą występuje problem z powrotem do domu (metro poza piątkiem i sobotą kończy pracę po północy) a na miasto wyjeżdżają głównie autobusy wysokopodłogowe. Niestety często trudno jest dostać się na przystanek autobusowy, ponieważ nie ma na niego podjazdu – obniżenia krawężnika. Takim przykładem są przystanki przy samym Ratuszu (sic!).

*

2. Tramwaje – Tramwaje niskopodłogowe jeżdżą dość rzadko (poza nielicznymi wyjątkami jak tramwaj nr 9);  często osoby z wózkami lub na wózkach nie mogą dostać się na przystanek, ponieważ jedyną drogą są schody (np. Pole Mokotowskie). Poziomy przystanków są zwykle nieprzystosowane do poziomów tramwajów niskopodłogowych, często nie ma na nie podjazdów.

o

uzupełnienie TPSW:

*** ZTM: podejmujemy działania aby ilość pojazdów bez barier w ciągu 3-4 lat osiągnęła 100% w przypadku autobusów oraz 50% w przypadku tramwajów. Już teraz w dni powszednie w szczycie komunikacyjnym kursuje 70% takich autobusów a w dni świąteczne zaś 94%”.  (materiał uzupełniony dzięki przypomnieniu pani Karoliny Malczyk-Rokicińskiej – dziękujemy. Te dane zostały przedstawione na spotkaniu TPSW z panią Prezydent Warszawy i Panem Prezesem Warszawskiego Metra)

o

3. Metro – Osoby na wózkach inwalidzkich zwracają uwagę, że poziom wagonów metra jest niedostosowany do poziomu peronu (zwłaszcza wagony typu 81 – rosyjskie), co często uniemożliwia wjazd do wagonu. Wagon metra jest oddalony od platformy stacji, co stwarza niebezpieczeństwo dla osób niedowidzących, poruszających się z laską lub o kulach i dla małych dzieci.

TPSW: – Najtrudniejszymi stacjami (odstępy między wagonem metra a peronem) jest Politechnika i Dworzec Gdański – powinny być one udostępnione za pomocą ramp. Również pozostawia wiele do życzenia nieprzemienne kursowanie składów nisko- i wysoko- podłogowych. Poza tym Metro oceniamy bardzo pozytywnie – zarówno wagony Alstom, jak również ubikacje, windy i dostęp do obiektów metra.

***

TPSW występuje  do Metra Warszawskiego, od 2 lat, o naprzemienne puszczanie składów typu Alstom (niskopodłogowe) i 81 (wysokopodłogowe) oraz rozwiązanie dostępu do wagonów na stacji Politechnika i Dworzec Gdański za pomocą ramp przenośnych obsługiwanych przez obsługę stacji. Obecnie mają się odbyć rozmowy między Dyrekcją Metra a nami pod ‚okiem’ Ratusza. W rozmowach bierze udział również Integracja i chcemy zaprosić jeszcze osoby z dysfunkcją wzroku.

o

Rzecznik PKP S.A. Michał Wrzosek powiedział:  - Zdajemy sobie sprawę, że dworce nie są przystosowane dla wózków. Wkrótce zaczną się remonty na Centralnym, Wschodnim i na Dworcu Stadion. Absolutnym priorytetem będzie likwidacja barier. – Zapewnił, że raporty nie trafią na dno szuflady.

Zwrócił jednak uwagę, że: - wyeliminowanie wszystkich utrudnień nie będzie proste, ponieważ kto inny odpowiada za dworce, kto inny za perony, a kto inny za pociągi. Dodał także, że to, co dla jednych jest udogodnieniem, dla innych może być utrudnieniem, czego przykładem są wypustki przy krawędziach peronów, instalowane z myślą o niewidomych, jednak przeszkadzające osobom na wózkach. (TPSW: my nie mamy takich spostrzeżeń, a rozumiejąc ich przydatność jesteśmy bardzo ZA!)

o

Umówiliśmy się, że w najbliższym tygodniu TPSW złoży swoje konkretne propozycje dotyczące  Dworca Centralnego. Następne Dworce w dalszej kolejności.

Miło nam również poinformować, że zostaną wymienione podnośniki schodowe łączące dworzec z holem głównym Dworca.

o

TPSW pragnie zwrócić uwagę na jeszcze jeden problem - windy: na rondzie Dmowskiego, na ulicy Czerniakowskiej i w wielu innych miejscach są używane windy, które w celu poruszania się wymagają stale wciśniętego guzika. Osoby z niepełnosprawnością poruszające się na wózkach akumulatorowych i mające najczęściej słabe ręce – nie radzą sobie z tymi windami.  Zwłaszcza windy na rondzie Dmowskiego, nie posiadające dodatkowo ścianek bocznych, bardzo krótkie – są tragiczne: jeżeli już wózek zmieści się na długość, obciera o brudne ściany służące jako ‚nieformalna toaleta miejska’.

TPSW ponownie zgłosiło swój akces do prowadzenia (z wszystkimi zainteresowanymi) wszelkich konsultacji  dotyczących osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach.

*

Dziękujemy Fundacji MaMa za zaproszenie oraz za ogromną pracę jaką włożono w organizację i przygotowania. Co prawda małe dzieciaki to ‘czasowi wózkersi’ ale okazuje się, że mamy sporo wspólnych problemów przy korzystaniu z transportu i miejsc użyteczności publicznej.

*

Dziękujemy za zainteresowanie mediom.



Materiały: PAP,  MaMa, TPSW, zdjęcia TPSW (Grzegorz Łukasiewicz)