Warszawa, 2011-05-22

 

 

 

 

do:

Metro Warszawskie

oraz ZTM

 

 

Z ogromną przykrością zauważam ponowne pogorszenie naprzemienności kursowania składów francuskich i rosyjskich, np. w dniu dzisiejszym, 22 maja ok 9.15-45 ze stacji Świętokrzyska w kierunku Kabat odjechało pod rząd 5 kolejnych składów, mających próg wejściowy. Wiem, że otrzymam tłumaczenie sytuacji awaryjnością, jednak nie w tym rzecz – nam zależy na normalnym korzystaniu z Metra Warszawskiego! Proszę więc o ponowne przypomnienie dyspozytorom sprawy dopilnowania jak najbardziej naprzemiennego kursowania. Czas oczekiwania na metro ponad pół godziny jest po prostu skandaliczny.

* wierzę też, że w/w sytuacja jest incydentalna i wydarzyła się wyłącznie z powodu awarii.

 

Jednocześnie przypominam, że od ponad pół roku nastąpiła przerwa w spotkaniach. Mimo obietnic, nie ma też żadnych widocznych zmian dla użytkowników poruszających się na wózkach.

Obiecywane na przełomie roku wyświetlacze…

Rampy na 3-ch najtrudniejszych stacjach…

Cisza ze strony Metra, mimo monitów. Od pierwszych naszych rozmów minął już ponad rok! Czy sztab zatrudnionych fachowców nie jest w stanie poradzić sobie z tym problemem przez tyle miesięcy? Ludzie komentują, że raczej jesteśmy za mało istotni dla Warszawy…

 

Zgłaszaliśmy równocześnie propozycje:

- żółtych punktów dla osób potrzebujących pomocy

- żółtych strzałek w kabinach wind pokazujących osobom starszym i słabo widzącym gdzie jest góra a gdzie dół (ludzie, zwłaszcza starsi, naprawdę gubią się z cyferkami „-1” i „0”)

Te propozycje pozostają w ogóle bez odzewu. Nawet pisemnej odpowiedzi.

 

Jakby w odpowiedzi na moje monity do Metra, otrzymałem przedwczoraj pismo z ZTM-u, mówiące, że nie zabrałem głosu ws zaopiniowania propozycji modernizacji podanej koncepcji architektonicznej. Napisałem i powtórzyłem to na konferencjach dotyczących transportu, na które byli zaproszeni i obecni przedstawiciele ZTM-u, że nasze potrzeby zostały już zgłoszone i że jeśli zostaną uwzględnione, większość problemów dotyczących osób na wózkach, zostanie usunięta. Przedstawiłem równocześnie nasz raport o metrze – dostępny stale u nas na stronie.

Jednocześnie, w tym samym piśmie stwierdzono, że sygnalizowane prze nas potrzeby zostały zinwentaryzowane i opisane w tym że opracowaniu.

 

W tym samym piśmie, poinformowano mnie, że postulowane przez nas funkcjonowanie ramp jest obecnie przedmiotem uzgodnienia między odpowiednimi jednostkami miejskimi (o szczegółach mam być informowany na bieżąco). Czy to znaczy, że uzgodnienia mają trwać jeszcze kilka lat? Już rozmawiamy o problemie ponad 14 miesięcy! A ludzie nadal wpadają kółkami między metro a peron.

Nie chcemy robić afer, ale chcemy bezpiecznie korzystać z ogólnodostępnego Metra Warszawskiego. Dzisiaj miałem rozmowę w sprawie większego wywiadu dla telewizji szwedzkiej – nieopatrznie umówiliśmy się przy wyjściu z metra. Oczekującym Szwedom tłumaczyłem, że musiało się coś wydarzyć i że to jednostkowa sytuacja bo metro jeździ dość naprzemiennie. Nie chcę jednak tłumaczyć, chciałbym aby tak naprawdę było!

Ze względu na bezpieczeństwo, ale i większy komfort ludzi (brak obaw czy uda nam się wjechać tym razem czy nie), bardzo proszę o podjęcie działań nad zlikwidowaniem w/w niedogodności w możliwie najkrótszym  czasie.

Proszę również o odpowiedź:

- kiedy i czy można spodziewać się ramp (i czy coś nie zmieniło się w tej kwestii)

- kiedy i czy można spodziewać się obiecanych wyświetlaczy mówiących za ile minut podjedzie niskopodłogowy skład (jak niektóre tramwaje)

- czy sprawa „żółtego punktu” jest brana pod uwagę

- czy sprawa strzałek jest brana pod uwagę

- kiedy odbędzie się następne spotkanie w tej kwestii?

 

Proszę wybaczyć, że kieruję to pismo od razu do kilku instytucji, ale odpowiedzi dostaję z różnych miejsc.

 

Na koniec raz jeszcze ponawiam nasz akces do wszelkich konsultacji i działań na rzecz dostępnego metra w 1 i 2 linii. Jesteśmy gotowi, po uruchomieniu wyświetlaczy i ramp (a najlepiej i naklejeniu żółtych punktów i strzałek), zrobić film pokazujący osobom na wózkach, jak korzystać z Metra Warszawskiego (wersje językowe). Jest to bardzo ważne przed Euro 2012 tym bardziej, że tyle zmieniło się w komunikacji miejskiej: autobusy i rosnąca ilości niskopodłogowych tramwajów.

 

Z poważaniem,

/ – Marek Sołtys – /

PREZES FUNDACJI TPSW

 

Do wiadomości:

- Pani Prezydent Warszawy

- Pełnomocnik ds. równego traktowania

- adresaci

- strona tpsw.pl